<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10162439&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanenschede.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=750,751,752,753,754" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Voetganger en fietsers voorop in Enschede

ENSCHEDE - De gemeente Enschede wil meer inzetten op de voetgangers en fietsers in de stad. De ambitie is om deze groepen binnen de singels een hoge prioriteit te geven. De dominantie van de auto in het stadsverkeer komt dan definitief ten einde.

Enschede heeft al een vrij autoluwe binnenstad, maar rondom de binnenstad is er nog veel verbetering mogelijk. Zo is menig inwoner bekend met de opstoppingen op plekken zoals het stadskantoor ten noorden van het station, de drukte bij de rotonde van de Boulevard en Haaksbergerstraat en de Oldenzaalsestraat. Dit alles straalt ook weer uit op de omliggende wijken. Met de nieuwe gemeentelijke mobiliteitsvisie wil de gemeente veel van dit soort zaken aanpakken, door meer in te zetten op duurzame mobiliteit.

Fietsstad
Enschede heeft als fietsstad al langer de ambitie om de fietser ruim baan te geven en fietsgebruik te stimuleren waar mogelijk. Zo is er de regionale aanleg van de F35 voor het stimuleren van woon-werkverkeer tussen gemeenten met de (elektrische) fiets, maar ook de realisatie van nieuwe fietsstraten waar de auto ondergeschikt is. In het nieuwe beleid moet er meer ruimte komen voor de voetganger en fietser, waarbij doorgaans gemotoriseerd verkeer verplaatst zal worden naar de randen van de stad. "Binnen de singels krijgen voetgangers en fietsers ruim baan. Door de doorstroming op de singels te waarborgen en prioriteit te geven aan de fiets houden we Enschede duurzaam bereikbaar en maken we Enschede aantrekkelijker.", aldus wethouder Jurgen van Houdt.

Plannen
Om dit te bereiken worden doorgaande routes binnen de singels zoals via de Molenstraat, Mooienhof en Ripperdastraat nog meer het domein van de fietsers en voetgangers. De binnenstad blijft dan wel bereikbaar voor auto's, maar hij zal niet meer doorsteekbaar zijn voor auto's en scooters. Verder wil het college Enschede-Oost en Glanerbrug beter ontsluiten via de Oostweg. Verder zal ingezet worden op het meer autoluw maken van het stadserf en stationsplein, waar ook een nieuwe ondergrondse fiets- en autogarage zal komen. De gemeenteraad buigt zich in november over de plannen.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10162439&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanenschede.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=750,751,752,753,754" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
Auto zoeker
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10162462&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hartvanenschede.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=750,751,752,753,754" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10162446&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hartvanenschede.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=750,751,752,753,754" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>