Meer bewegen, maar ook beter bewegen

TWENTE - Afgelopen week was het veel in het nieuws: Nederlanders zitten te veel en bewegen te weinig, met gezondheidsrisico's als gevolg. Maar je kunt zelf best iets doen om actiever te zitten en dit risico te beperken. Want rugpijn is immers niet fijn, en absoluut een beperking voor je leefgenot. Corry Westgeest, docente in de bewegingsleer Ismakogie, geeft enkele tips.

Goed dat veel media de nieuwe richtlijnen voor bewegen van de Gezondheidsraad onder de aandacht brengt. We weten inmiddels 'Zitten is dodelijk, Zitten is het nieuwe roken'. Het gaat vooral om te lang en te slecht zitten of te wel je spieren niet gebruiken maar 'alles' laten hangen. Allereerst is het belangrijk om niet alleen zitten, staan en lopen regelmatig af te wisselen, maar ook om beter te bewegen. Dit betekent weerstand bieden aan de zwaartekracht die ons lichaam naar beneden trekt.

Oefenen
Een klein voorbeeld hoe je dit kunt doen: Ga voorop de zitting van je stoel zitten, niet tegen de leuning. Je voelt onmiddellijk dat je je voeten nodig hebt om je lichaam overeind te houden, zie de foto in de bijlage. Voel dat je hierbij ook je zitbotjes gebruikt. Door de weerstand van de vloer en je stoel kun je met behulp van je voeten en zitbotjes de spierspanning in je lichaam verhogen en verlagen.

Friemelen
Dit soort bewegingen kun je ook maken met je handen (friemelen). Deze kleine bewegingen zetten andere spieren aan het werk., vooral de dieper gelegen spieren. Zo houd je je lichaam actief en blijft ook je stofwisseling en je hersenactiviteiten op peil. Door de bewegelijkheid kunnen veel klachten voorkomen worden. Het is wonderlijk wat je met de afwisseling van deze spierspanning kunt bereiken. Doorgaans krijg je zin om hiervan meer te weten en te ervaren. Op den duur, worden je dagelijkse bewegingen zelfs je training. Kijk ook op: www.ismakogiecw.nl

reageer als eerste
Meer berichten
 
Auto zoeker